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Discussions sur le matériel Haute-Fidélité

Câble numérique BoosterCorp

Message » 22 Oct 2002 20:43

Je viens de recevoir le câble "recommandé par le forum" et il est en rodage. Mon message a juste pour objet de vous faire savoir que le câble n'est plus du RC6, comme indiqué sur leur site, mais du Belden 1694A.

Voilà, c'est tout.
Theobald
 
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Message par Google » 22 Oct 2002 20:43

Publicite

 
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Message » 22 Oct 2002 23:34

Et ça marche comment, toi qui es expert en câble numérique :wink:
PNicolas
 
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Message » 23 Oct 2002 9:20

Pour l'instant le drive tourne en boucle jusqu'à vendredi histoire de le roder un peu. Je me ferai une opinion bientôt mais j'ai un peu peur de ne pouvoir rentrer dans le détail car mon drive est merdique. Je tirerai les grandes lignes...

Je vais sans doute chez Kifs prochainement pour comparer ma flopée de câbles avec le Siltech G5 qu'il a en prêt. Là le drive sera à la hauteur !
Theobald
 
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Message » 23 Oct 2002 10:38

Theobald a écrit:Je vais sans doute chez Kifs prochainement pour comparer ma flopée de câbles avec le Siltech G5 qu'il a en prêt. Là le drive sera à la hauteur !


Quel est le mago qui lui a prêté un siltech G5 ?
PNicolas
 
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Message » 23 Oct 2002 11:55

Theobald a écrit:Je viens de recevoir le câble "recommandé par le forum" et il est en rodage. Mon message a juste pour objet de vous faire savoir que le câble n'est plus du RC6, comme indiqué sur leur site, mais du Belden 1694A.

Voilà, c'est tout.


Je m'endormirai moins con se soir :
Je savais pas que les cables se rodaient :roll:

JEZA
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Message » 23 Oct 2002 18:12

Theobald a écrit:Je viens de recevoir le câble "recommandé par le forum" et il est en rodage. Mon message a juste pour objet de vous faire savoir que le câble n'est plus du RC6, comme indiqué sur leur site, mais du Belden 1694A.


Les appellation RG-xx sont génériques et viennent il me semble de la classification de l'armée américaine. Le belden 1694A est bien un cable de type RG6

http://www.bluejeanscable.com/pages/technicaldocs/1694tech.htm
antoinecomte
 
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Message » 23 Oct 2002 18:31

est-ce que vous utiliseriez ce cable pour une liaison préampli-ampli ?
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Message » 23 Oct 2002 19:35

Pour JEZA, moi c'est pareil je m'endormirai mon con en songeant qu'il y a encore des gens qui n'y croient pas :roll:

D'ailleurs un article de George Cardas pour l'éducation des foules :

"Cable Break-In
by George Cardas

There are many factors that make cable break-in necessary and many reasons why the results vary. If you measure a new cable with a voltmeter you will see a standing voltage because good dielectrics make poor conductors. They hold a charge much like a rubbed cat’s fur on a dry day. It takes a while for this charge to equalize in the cable. Better cables often take longer to break-in. The best "air dielectric" techniques, such as Teflon tube construction, have large non-conductive surfaces to hold charge, much like the cat on a dry day.

Cables that do not have time to settle, such as musical instrument and microphone cables, often use conductive dielectrics like rubber or carbonized cotton to get around the problem. This dramatically reduces microphonics and settling time, but the other dielectric characteristics of these insulators are poor and they do not qualify sonically for high-end cables. Developing non-destructive techniques for reducing and equalizing the charge in excellent dielectric is a challenge in high end cables.

The high input impedance necessary in audio equipment makes uneven dielectric charge a factor. One reason settling time takes so long is we are linking the charge with mechanical stress/strain relationships. The physical make up of a cable is changed slightly by the charge and visa versa. It is like electrically charging the cat. The physical make up of the cat is changed by the charge. It is "frizzed" and the charge makes it's hair stand on end. "Teflon Cats", cables and their dielectric, take longer to loose this charge and reach physical homeostasis.

The better the dielectric's insulation, the longer it takes to settle. A charge can come from simply moving the cable (Piezoelectric effect and simple friction), high voltage testing during manufacture, etc. Cable that has a standing charge is measurably more microphonic and an uneven distribution of the charge causes something akin to structural return loss in a rising impedance system. When I took steps to eliminate these problems, break-in time was reduced and the cable sounded generally better. I know Bill Low at Audioquest has also taken steps to minimize this problem.

Mechanical stress is the root of a lot of the break-in phenomenon and it is not just a factor with cables. As a rule, companies set up audition rooms at high end audio shows a couple of days ahead of time to let them break in. The first day the sound is usually bad and it is very stressful. The last day sounds great. Mechanical stress in speaker cables, speaker cabinets, even the walls of the room, must be relaxed in order for the system to sound its best. This is the same phenomenon we experience in musical instruments. They sound much better after they have been played. Many musicians leave their instruments in front of a stereo that is playing to get them to warm up. This is very effective with a new guitar. Pianos are a stress and strain nightmare. Any change, even in temperature or humidity, will degrade their sound. A precisely tuned stereo system is similar.

You never really get all the way there, you sort of keep halving the distance to zero. Some charge is always retained. It is generally in the MV range in a well settled cable. Triboelectric noise in a cable is a function of stress and retained charge, which a good cable will release with both time and use. How much time and use is dependent on the design of the cable, materials used, treatment of the conductors during manufacture, etc.

There are many small tricks and ways of dealing with the problem. Years ago, I began using Teflon tube "air dielectric" construction and the charge on the surface of the tubes became a real issue. I developed a fluid that adds a very slight conductivity to the surface of the dielectric. Treated cables actually have a better measured dissipation factor and the sound of the cables improved substantially. It had been observed in mid eighties that many cables could be improved by wiping them with a anti-static cloth. Getting something to stick to Teflon was the real challenge. We now use an anti-static fluid in all our cables and anti-static additives in the final jacketing material. This attention to charge has reduced break-in time and in general made the cable sound substantially better. This is due to the reduction of overall charge in the cable and the equalization of the distributed charge on the surface of conductor jacket.

It seems there are many infinitesimal factors that add up. Overtime you find one leads down a path to another. In short, if a dielectric surface in a cable has a high or uneven charge which dissipates with time or use, triboelectric and other noise in the cable will also reduce with time and use. This is the essence of break-in

A note of caution. Moving a cable will, to some degree, traumatize it. The amount of disturbance is relative to the materials used, the cable's design and the amount of disturbance. Keeping a very low level signal in the cable at all times helps. At a show, where time is short, you never turn the system off. I also believe the use of degaussing sweeps, such as on the Cardas Frequency Sweep and Burn-In Record (side 1, cut 2a) helps.

A small amount of energy is retained in the stored mechanical stress of the cable. As the cable relaxes, a certain amount of the charge is released, like in an electroscope. This is the electromechanical connection.

Many factors relating to a cable's break-in are found in the sonic character or signature of a cable. If we look closely at dielectrics we find a similar situation. The dielectric actually changes slightly as it charges and its dissipation factor is linked to its hardness. In part these changes are evidenced in the standing charge of the cable. A new cable, out of the bag, will have a standing charge when uncoiled. It can have as much as several hundred millivolts. If the cable is left at rest it will soon drop to under one hundred, but it will takes days of use in the system to fall to the teens and it never quite reaches zero. These standing charges appear particularly significant in low level interconnects to preamps with high impedance inputs.

The interaction of mechanical and electrical stress/strain variables in a cable are integral with the break-in, as well as the resonance of the cable. Many of the variables are lumped into a general category called triboelectric noise. Noise is generated in a cable as a function of the variations between the components of the cable. If a cable is flexed, moved, charged, or changed in any way, it will be a while before it is relaxed again. The symmetry of the cable's construction is a big factor here. Very careful design and execution by the manufacturer helps a lot. Very straight forward designs can be greatly improved with the careful choice of materials and symmetrical construction. Audioquest has built a large and successful high-end cable company around these principals.

The basic rules for the interaction of mechanical and electrical stress/strain variables holds true, regardless of scale or medium. Cables, cats, pianos and rooms all need to relax in order to be at their best. Constant attention to physical and environmental conditions, frequent use and the degaussing of a system help it achieve and maintain a relaxed state.

A note on breaking in box speakers, a process which seems to take forever. When I want to speed up the break-in process, I place the speakers face to face, with one speaker wired out of phase and play a surf CD through them. After about a week, I place them in their normal listening position and continue the process for three more days. After that, I play a degaussing sweep a few times. Then it is just a matter of playing music and giving them time. "

Un peu lourd à digérer ?

Pour Antoine : Le câble n'a pas la même apparence que sur leur site et j'étais persuadé que c'était du ProFlex RG6U. Peu importe.

Pour Thierry : le câble est destinée à une liaison numérique, comme le nom de la filière l'indique ;-)


Bonne soirée !
Theobald
 
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Message » 23 Oct 2002 20:09

bon, alors si c'est pour du numérique, vou sme conseillez quoi pour relier mon préamp à mon ampli en DIY ?
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Message » 23 Oct 2002 20:13

Malheureusement je n'y connais strictement rien en DIY !
Si tu te débrouilles en anglais je te conseil vivement de consulter le forum suivant : http://www.audioasylum.com
Particulièrement les recommandations de Jon Rish.

Bonne chance !
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Message » 23 Oct 2002 21:21

Thierry PARIS a écrit:bon, alors si c'est pour du numérique, vous me conseillez quoi pour relier mon préamp à mon ampli en DIY ?

Le "grand classique" sur le forum pour un cable modul, c'est le RG179 ou RG316, en "masse totale" :
http://www.homecinema-fr.com/modules.ph ... ntent&id=3
Après, t'as plus qu'à dire haut et fort : "Merci, Ogobert !".

Les 2 cables sont par ex en vente chez RadioSpare et Sélectronic (moins cher mais par bobines chez RS...).
Tu trouveras des CR de différentes personnes sur le forum en faisant une recherche...
A surveiller aussi : les protos de nouveaux cables modul d'Ogobert !

a+

jb
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Message » 23 Oct 2002 22:01

Thierry PARIS a écrit:bon, alors si c'est pour du numérique, vou sme conseillez quoi pour relier mon préamp à mon ampli en DIY ?


Tu peux theoriquement l'utiliser sans problème en analogique (c'est dit sur leur site), d'ailleurs je connais un magasin hdg qui utilise des cables numériques en analogique avec grande satisfaction (c'est des ixos 105 en l'occurence). Meme profigold le fait (leur pga3000, c'est un cables qu'ils vendent à la pièce pour le numerique et par paire pour l'analogique !)

Donc techniquement, ca va marcher MAIS il est possible que ce booster ait une coloration en analogique, ca je ne le sais pas...
Quelqu'un a essayé ?
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Message » 23 Oct 2002 22:09

> bon, alors si c'est pour du numérique, vou sme conseillez quoi pour relier mon préamp à mon ampli en DIY ?

Tu t'es fixé un budget max ?
Adhérez à l'assoc pour que le site soit indépendant : http://www.homecinema-fr.com/l-association-hcfr/
(Ce compte ne répondra pas à vos messages privés)
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Message » 24 Oct 2002 10:16

oliv' , moi j'ai pas de budget fixe, mais ma femme et mon banquier, oui ;-)
pour l'instant, il s'agit de brancher le av100 que je viens d'acheter au plus vite sur mon yam en attendant le rotel 1066 que je n'ai pas encore commandé (niveau de waf trop bas). donc solution DIY rapide, pas (trop) chère, en attendant le passage au modulogob'.
Il me faut 3 cables de 1m (max)

D'autre part, commeje refais mon salon, tous mes éléments seront derrière, par malchance :D, la centrale et les deux principales seront devant.

Il me faut donc du cable HP en grande longueur (12 m x 3) (ca devient urgent caravec les cables actuels qui traversent la pièce, le WAF chute grave)
Je pensais prendre du cuivre multibrin 4 ou 6mm².
mais vous connaissant, je suis sur que vous avez d'autres idées rapides efficaces et pas chères (pour ogoKZ, je vais peut-être attendre, car 36m :-? )
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