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*** HCFR Color reference (english) ***

Message » 27 Avr 2008 21:51

Sorry for writeing in english but my french is "nul".

I'm writeing on behalf of many users that are questioning about the correct color reference in HCFR when calibrating PAL SD DVD & Satellite inputs.

On the american forum there has been a debate ended with Patrice aka "laric" statement:
- always use REC601 -

But the question is: why PAL users should use REC601? The so called REC601 option in HCFR resembles SMPTE-C primaries.... quite different from PAL.

We would like to technically understand why you suggest to use SMPTE-C primaries in place of PAL.

Thanks
Blutarsky
 
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Message » 27 Avr 2008 22:31

if you are calibrating with a SD PAL source you should use EBU/PAL-SECAM primaries as reference gamut, SMPTE-C is for NTSC source.
Bastien Cluzet
 
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Message » 27 Avr 2008 22:41

Wow. Many users were suspecting this on the american forum..... I don't understand why Patrice was reccomending SMPTE-C/REC601....

I recall he was reccomending the same SMPTE-C/REC601 also in this (substantially PAL) forum!!

Pleas read this
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=13034610#post13034610

Can you comment?

P.S. - Forgot to mention I'm using ColorHCFR v. 2
Blutarsky
 
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Message » 28 Avr 2008 15:45

This silence from the HCFR team is embarrassing....

Is any HCFR developer reading??
Blutarsky
 
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Message » 28 Avr 2008 16:03

Could you wait a little bit more ? :roll:

Everybody is working at this moment here...

@+
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Message » 28 Avr 2008 16:07

Ok, sorry! :D
Blutarsky
 
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Message » 28 Avr 2008 16:31

Np ;)
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Message » 28 Avr 2008 18:51

Blutarsky a écrit:Wow. Many users were suspecting this on the american forum..... I don't understand why Patrice was reccomending SMPTE-C/REC601....

I recall he was reccomending the same SMPTE-C/REC601 also in this (substantially PAL) forum!!

Pleas read this
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=13034610#post13034610

Can you comment?

P.S. - Forgot to mention I'm using ColorHCFR v. 2


A ma connaissance tous les DVD - PAL et NTSC - sont encodés selon la norme REC-601.

Ce point peut être vérifié en allant consulter les normes.

Ceci-dit il est de la responsabilité de l'utilisateur du programme HCFR de choisir la norme qui lui convient ;).
Les deux choix sont à sa disposition.

Ce choix n'a d'importance que pour le réglage du gamut (diagramme CIE).

Michel
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Message » 28 Avr 2008 19:26

MLill a écrit:
A ma connaissance tous les DVD - PAL et NTSC - sont encodés selon la norme REC-601.

Ce point peut être vérifié en allant consulter les normes.


Can you give me the reference to the standard you are mentioning?

Ceci-dit il est de la responsabilité de l'utilisateur du programme HCFR de choisir la norme qui lui convient ;).
Les deux choix sont à sa disposition.


Yes. But if you're using the wrong on placing the primaries on the CIE chart, the calibration is useless.
Blutarsky
 
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Message » 28 Avr 2008 19:59

Can you give me the reference to the standard you are mentioning?


Je suis désolé je n'ai pas étudié ce sujet récemment et n'ai donc pas toutes les références sous la main.
Je vous suggère de vous renseigner.

Vous pouvez aussi faire l'expérience d'acheter un Zone 1 et un Zone 2 du même DVD et de voir si la colorimétrie est différente ...

Yes. But if you're using the wrong on placing the primaries on the CIE chart, the calibration is useless.


L'échelle de gris et le gamma peuvent être calibrés indépendamment du gamut.

De nombreux projecteurs - pour ne pas dire la plupart - ne permettent pas le réglage du gamut.
Parmi les plus réputés le JVC HD100.

On peut effectivement estimer qu'il est inutile de les calibrer.
Ce n'est pas mon opinion.

Par ailleurs je ne pense pas que la sonde HCFR soit suffisamment précise pour ce type de réglage.
Selon mes expériences il faut au moins un spectrophotomètre (Eye One Pro).
J'ai relevé d'importantes erreurs avec toutes les autres sondes à moins de 1000 €.

Michel
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Message » 28 Avr 2008 20:14

L'échelle de gris et le gamma peuvent être calibrés indépendamment du gamut.

De nombreux projecteurs - pour ne pas dire la plupart - ne permettent pas le réglage du gamut.
Parmi les plus réputés le JVC HD100.

On peut effectivement estimer qu'il est inutile de les calibrer.
Ce n'est pas mon opinion.


I also would like to adjust colors, not only the grayscale.

Par ailleurs je ne pense pas que la sonde HCFR soit suffisamment précise pour ce type de réglage.
Selon mes expériences il faut au moins un spectrophotomètre (Eye One Pro).
J'ai relevé d'importantes erreurs avec toutes les autres sondes à moins de 1000 €.


I'm using a Display LT with a plasma display and HCFR v. 2.... what big errors did you find?

I would like the authors to comment on the PAL DVD primaries used (SMPTE-C or EBU)....
Blutarsky
 
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Message » 28 Avr 2008 21:21

I'm using a Display LT with a plasma display and HCFR v. 2.... what big errors did you find?

Cela dépend des projecteurs et des écrans.
L'erreur peut être très faible mais aussi du même ordre de grandeur que les écarts entre les normes REC601 et PAL/SECAM.

I would like the authors to comment on the PAL DVD primaries used (SMPTE-C or EBU)....


On peut utiliser le logiciel en faisant l'un ou l'autre choix.
Mon opinion est qu'il faut utiliser REC-601 aussi bien pour les DVD PAL que pour les DVD-NTSC.
D'autres, dont Bastien Cluzet, dont j'estime au plus haut point la compétence ne partagent pas cette opinion.

Michel
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Message » 28 Avr 2008 21:53

Oh well I'll wait for laric to explain why we should always use REC601.
A technical explaination...

There is an urban legend the "colorists" in film productions that set they'r CRT monitors to SMPTE-C, also for HD contents.

While this fact may be reasonable for Hollywood productions, it doesn't for european productions.... do we really must agree that also european "colorists" are using theyr CRT monitors calibrated for SMPTE-C?

What about TV broadcasts then? :o

We need a technical explaination! :D
Blutarsky
 
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Message » 28 Avr 2008 22:54

Blutarsky a écrit:There is an urban legend the "colorists" in film productions that set they'r CRT monitors to SMPTE-C, also for HD contents.

C'est ... la seule question :).
Et j'ignore la réponse.

Je viens de consulter la norme MPEG-2, ISO/IEC 13818-2: 1995 (E), on peut encoder les 3 (PAL-SECAM, REC-601, REC-709).
Je n'ai pas pu vérifier ce qu'il en était pour le DVD (les possibilités du MPEG sont restreintes).

Il "suffit" de lire le flux MPEG-2 pour connaître la norme utilisée ;)
Mais cela ne dit pas pour autant quels étaient les phosphores utilisés lors du télécinéma.

La différence lorsque l'on passe d'une norme à l'autre est perceptible sur les mires, beaucoup moins sur les images d'un DVD.
C'est beaucoup plus subtil qu'un écart de 10 delta E sur l'échelle de gris ou que la différence entre un gamma de 2.2 et un gamma de 2.5.

Michel
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Message » 29 Avr 2008 10:27

Blutarsky a écrit:Oh well I'll wait for laric to explain why we should always use REC601.
A technical explaination...

Then you will be disapointed as I will (obviously) give you the same answers as Mlill...

I'm also convinced DVDs uses Rec601 and you should use it.

As for interlaced TV broadcast, I have no idea, as said in different MPs, the broadcast quality is very poor (IMHO) and this colorspace question realy sounds like a detail.
BTW, it is different in HD broadcast (and HD-DVD / BD)

Last, as Michel says, this only change the RGB reference point, nothing else...
If your set allow gamut changes, you may then try change from one to another and see how it changes things.

Again, it is allready a pretty hard chalenge to try reaching 3 to 6 dE, playing with colorspace is really another stage of setting up your set.
Note, I'm not saying it is not relevant, it is just a kind of ultimate thing, a bit like debating/chosing/experimenting between gamma 2.2 and 2.5 targets...

--Patrice ;)

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