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Bien comprendre l'Ultra HD, la 4K, et les normes THX, Dolby, DTS, Auro 3D

DTS:X, index en page 1

Message » 28 Juil 2014 18:35

Bjr,

Bien que je ne pense pas que ce sujet ait sa place dans ce sous-groupe, mais à l'image du sujet sur le Dolby Atmos, j'ouvre ici un sujet sur le nouveau processing DTS-UHD.

L'idée dans un premier temps est de regrouper et éventuellement d'indexer dans un même endroit - à l'image de ce qui est fait dans le contexte Audyssey-, un maximum d'information utiles dans la compréhension de ce nouveau processing qui s'annonce comme particulièrement innovant.

- L'annonce initiale : voir ici,

- Qu'est-ce que le MDA (Multi Dimensional Audio) qui sera intégré au DTS-UHD, voir ici,

- Au Cinema, une tentative d'harmonisation - sous l'égide du SMPTE TC-25CSS Working Group - des standards de reproduction audio Dolby Atmos et Auro 3D, via le MDA de DTS, voir ici,

- Une synthèse intéressante Dolby Atmos, Auro 3D, DTS Uhd voir ici,

- Quelques échéances possibles pour le DTS-UHD, démos à l'IFA + Cedia 2014 + 1ers produits à partir de débur 2015 (Marantz 8802 ? :wink: ), voir ici,

- Ma propre analyse des impératifs d'installations enceintes en contextes Dolby Atmos et DTS UHD (DTS neo X) après une démo Onkyo Dolby Atmos, voir ici,

- pour comparaison avec le DTS-UHD, les Dolby Atmos whitepapers (.pdf Anglais) se trouvent ici, (ajout du 06/08/2014)

- un point Datasat, qui entre les lignes, permet de se faire une idée de ce qui se passe actuellement au niveau DTS : voir ici, (ajout du 10/08/2014)

- interview du PDG d'Auro, qui compare Auro 3D avec le Dolby Atmos et DTS-UHD (une 1ère publique), voir ici, (ajout du 18/09/2014)

- explication différence DTS-UHD et DTS-MDA par un expert... Dolby, voir ici, (ajout du 25/09/2014)

- la transcription des bande-son "objets" en IMAX, voir ici, (ajout du 29/09/2014)

- une présentation/explication du MDA + différences/operabilité entre Auro3D et Atmos. voir ici, (ajout du 11/10/2014)

... et le 01 janvier 2015, nous avons désormais le Logo DTS X qui est le nom commercial de ce que nous avons connu sous le précédent vocable et concept DTS-UHD :

Image


- l'annonce officielle du DTS X, voir ici, (ajout du 02/01/2015)

- un résumé des capacités du DTS X et des échéances voir ici, (ajout du 02/01/2015)

- une analyse du DTS X subdivisée en termes d' "immersion", "ubiquité" et "personnalisation", voir ici, (ajout du 04/02/2015),

- à l'image d'Atmos compatible avec un décodage Dolby TrueHD, le DTS:X sera compatible avec DTS-MA, voir ici, (ajout du 09/01/2015),

- les probables réalités de disponibilités du DTS:X (voir ici) (ajout du 10/01/2015)

- précisions sur DTS:X (podcast en Anglais) voir ici (ajout du 26/04/2015)

- 2 exemples de contextes utilisation JBL Pro LSR305/705 en Atmos et DTS:X voir ici,

- DTS:X, Atmos, Auro speakers placement,

- Les bandes-son des Harry Potter en cours de rénovation en DTS:X,


Hugo
Dernière édition par Hugo S le 22 Juin 2015 18:05, édité 38 fois.
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Message » 28 Juil 2014 18:35

Réservé
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Message » 28 Juil 2014 18:36

L'annonce initiale au CES Las vegas, en Janvier 2014

http://www.dts.com/corporate/press-rele ... -show.aspx

ici l'annonce DTS a écrit:DTS-UHD is the first object-based audio format designed for consumer delivery. Object-based audio brings enhanced realism through more accurate spatial rendering, height audio elements, and customizations that adapt to any speaker layout. In addition to rendering object-based audio content, DTS-UHD supports complete compatibility for playback of DTS channel based content, providing the best audio experience from any content featuring DTS audio coding.

DTS-UHD Benefits:

Environmentally compensated audio rendering allows consumers to hear audio directionality and dimensionality more precise than ever before possible

Object control enables consumers to interact with key objects within the audio mix and adjust them to preference

Customized rendering designed for arbitrary speaker layouts enables consumers to adapt their AV system to their own home environment rather than pre-determined speaker layouts

"We see object-based audio playing a large role in the future of our industry, and are excited to be working with Cirrus Logic to demonstrate their powerful quad-core audio DSP with the capabilities of decoding object-based audio content delivered in the DTS-UHD codec," said Joanna Skrdlant, senior director, IC solutions licensing at DTS. "Many of our licensees rely on Cirrus to provide solutions that allow their products to take advantage of DTS audio codecs. Providing licensees with access to the DTS-UHD decoder will allow them to quickly bring to market products capable of delivering new levels of immersive sound enabled by object-based audio."

AVR, HTiB and soundbar licensee partners of DTS that utilize Cirrus Logic quad-core audio DSPs will be able to license the DTS-UHD decoder into their product designs beginning Q2 2014. For more information about DTS, please visit http://www.dts.com, or connect with DTS on Facebook and Twitter (@DTS_Inc). For more information about Cirrus Logic, please visit http://www.cirrus.com.


https://translate.google.fr/#en/fr/

Hugo
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Message » 28 Juil 2014 18:48

re Bjr,

Qu'est-ce que le MDA (Multi Dimensional Audio), base de l'audio "objets" et qui sera intégré dans le DTS-UHD

http://hometheater.about.com/od/homethe ... -Sound.htm

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Message » 28 Juil 2014 18:58

re Bjr,

Au Cinema, une tentative d'harmonisation - sous l'égide du SMPTE TC-25CSS Working Group - des standards de reproduction audio Dolby Atmos et Auro 3D, via le MDA de DTS :

http://www.abcbuzz.com/index.php/news/1 ... -standards

https://www.editorsguild.com/FromtheGui ... uildid=454

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Message » 28 Juil 2014 19:15

re Bjr,

Un synthèse intéressante Dolby Atmos, Auro 3D, DTS UHD + (pour la soif) HEVC :

http://www.mrgco.com/blog/next-generati ... r-ultrahd/

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Message » 28 Juil 2014 19:30

re Bjr,

Quelques échéances possibles - datant d'avril 2014 - et le sujet est le DTS UHD :

sur AVS, M Code a écrit:
originally posted by KLee a écrit:
So are you saying they won't be available in 2014 or that a certain product worth waiting for doesn't arrive till next year?

I am willing to wait if its worth it!



Their Las Vegas 2014 CE demos were excellent..
But its take significant time to debug, validate and certify the new technologies..
In September, 2014 @ IFA and CEDIA, there will be more demos & hype...
But actual product deliveries will be in 2015..

Also don't forget the software ETAs as well...

Just my $0.05...


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Message » 28 Juil 2014 19:38

re Bjr,

Ma propre analyse des impératifs d'installations enceintes en contextes Dolby Atmos et DTS UHD (DTS neo X) après une démo Onkyo Dolby Atmos :

post178195863.html#p178195863

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Message » 06 Aoû 2014 15:26

Bjr,

Pour comparaison pour la suite, les Dolby Atmos Home Theater whitepapers:

Dolby-Atmos-for-the-Home-Theater whitepaper.pdf
Dolby Atmos HT whitepapers
(351.01 Kio) Téléchargé 484 fois


Dolby-Atmos-Enabled-Speaker-Technology whitepaper.pdf
Dolby Atmos speakers whitepapers
(143.78 Kio) Téléchargé 439 fois


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Message » 10 Aoû 2014 11:13

Bjr,

Une très intéressante intervention sur AVS de Daniel Schulz, VP Studio Services de Datasat, la compagnie ayant acheté les activités Cinema de DTS.

En effet en lisant entre les lignes, ceci permet de se faire une petite idée de ce qui, en ce moment, se passe au niveau DTS - et singulièrement au niveau DTS-UHD -, derrière l'actuel écran du fumée de la superbe campagne de marketing du Dolby Atmos :wink: :

sur AVS, dschulz a écrit:
Originally Posted by audioguy qui a écrit:
I am curious about how DTS/Datasat is going to respond!

Remember that DTS and Datasat are completely separate entities (DTS having sold their cinema division to Datasat in 2008).

DTS is part of a consortium of companies promoting the adoption by Hollywood of their MDA file format for object-based mixing. On the consumer side of things, they are deep into development on DTS-UHD, which is an object-based decoding format much like Dolby Atmos.

Datasat is format agnostic, and indeed is enthusiastic about any new technologies that will enhance the movie viewing experience, whether in cinemas or at home. We are (obviously) a licensee of all existing DTS and Dolby codecs in our home theater processors, and have recently added Auro-3D as well. Regarding Atmos I can't say anything yet other than watch this space. Presumably as and when DTS-UHD is made available we would be interested in incorporating that as well.


https://translate.google.fr/#en/fr/

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Message » 18 Sep 2014 11:00

Bjr,

Sur Audioholics, une interview de Wilfried Van Baelen d'Auro, qui replace Auro 3D dans le contexte tant du Dolby Atmos, que pour la toute première fois publiquement avec le DTS-UHD.

http://www.audioholics.com/audio-techno ... -interview

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Message » 25 Sep 2014 17:17

Bjr,

DTS UHD - DTS-MDA :

sur VS, Roger Dresler a écrit:
Originally Posted by Kain a écrit:
Sorry for an off-topic question but what is the different between DTS-UHD and DTS-MDA?


MDA is an object-based audio content production format. It can also be used for cinema delivery. UHD is an object/channel-based consumer delivery system comprising audio bitrate compression codecs, spatial coding, dynamic range and loudness support (e.g., for FCC CALM act), and surround upmixing.


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Message » 29 Sep 2014 12:13

Bjr,

La transcription bande-son "objets" en IMAX :

sur AVS, FilmMixer a écrit:
Originally Posted by Aras_Volodka a écrit:I'm sad to hear that as well... though Interstallar is an IMAX movie right? Aren't IMAX theaters equipped with a specific sound system that isn't Atmos?

I'm curious if either the old or the next Star Wars will be mixed in Atmos?


You can bet that SW will be in Atmos.

IMAX uses a 6.0 channel proprietary sound system.

3 LCR speakers, 2 rear corner surrounds (full range) and a VOG/OH/Top Center speaker (which isn't used for digital IMAX AFAIK..).. there is no dedicated LFE/.1 channel

So really we deliver a 5.0..

The LFE from the 5.1/7.1 or Atmos mixes are folded into the L and R main channels..

The LF content from all channels is then bass managed into the subs...

The "remix" for IMAX consists of filtering the mains and managing the bass build up... usually we start at 60-70 Hz filtering and open up or close down depending on how big it gets.. the LFE isn't filtered as a normal practice, but it is most certainly riden to taste...

I'm finishing up the IMAX mix for "Fury" tomorrow... it's quite a thunderous version of the soundtrack, and the full range surrounds are really great to have... alas, no NA release for it, just international.. :(


https://translate.google.fr/?en/fr/

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Message » 01 Oct 2014 16:06

Bjr,

sur AVS, maikeldepotter a écrit:
Originally Posted by Dan Hitchman a écrit:
Any word from DTS about their plans?

Gérard Loupias (Director Commercial Development DTS) said that the tools for their standardized object based open format were available, and that it would be agnostic to the speaker lay-out being used during playback. Later at the DTS boot I spoke to a technical guy who said that the current and upcoming Atoms (and Atmos upgradable) AVRs will also be upgradable to DTS-UHD early 2015, but it's name will be different and not yet to be disclosed.


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Message » 02 Oct 2014 9:37

Pourrait-on même penser à une "fusac" entre DTS et Auro 3D qui donnerait un processing presque universel utilisable à partir d'une configuration 5.1 ou 7.1 classique et serait encore plus crédible dans une configuration en 5.1.4 ou 7.1.2 ou plus en se servant des métadonnées "objet" quelque soit la position des HP(d'où l'intérêt du processing)?

Facilement implantable dans les électroniques ampli voire dans les lecteurs pour du 7.1(je n'y crois pas trop).

Nous allons peut-être voir d'ici peu un nouveau logo sur nos électronique et sur nos galettes : DTS AURO

J'ai fais un rêve... :zen:
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