Modérateurs: Modération Forum Haute-Fidélité, Le Bureau de l’Association HCFR • Utilisateurs parcourant ce forum: Dominique-Tanguy, jl.dudu, LeFaucon, smalah et 160 invités

Tout ce qui touche la Haute-Fidélité numérique

DAC DAC DAC... on essaye de récapituler ?

Message » 06 Mar 2010 22:39

Le BMC-2 s'accomode d'à peu près n'importe quoi comme source vu qu'il a un excellent système d'élimination du jitter.

Mon cas perso: ma source c'est la sortie optique de mon MacPro.
cquest
 
Messages: 1362
Inscription Forum: 17 Déc 2001 2:00
Localisation: St Maur des Fossés (94)
  • offline

Message » 07 Mar 2010 2:12

Je plussoie : mes sources sont une SqueezeBox (donc in fine un PC) et une FreeBox (dont le DAC interne est très basique, d'où l'intérêt du BMC-2 ou tout autre DAC de qualité).

La configuration dans mon profil


Adhérez à l'association pour que le site progresse : http://www.homecinema-fr.com/asso.php/
frahlt
Membre d'Honneur
Membre d'Honneur
 
Messages: 20933
Inscription Forum: 05 Mai 2006 4:29
Localisation: Entre Saumur, Bourgueil et Chinon
  • offline

Message » 19 Mar 2010 14:21

Bon je ne trouve pas mon DAC dans votre Liste alors je vous le donne ;)

iBasso

Mon modèle est un iBasso D10 Cobra .

Caractéristique : a écrit:- PCM2906, converts USB into a S/PDIF signal
- CS8416, DA-receiver chip
- WM8740, D/A chip
- OP+BUF structure for amplification. Default Opamps are AD8656 and Dummy Buffers.
- 2-Setting Gain Switch for impedance matching (+3/10dB)
- Dedicated MCU (Micro Controller Unit) to manager inputs, outputs, and functions.
- Flexible input and output compatibility. It has USB, optical, coaxial, stereo input, line out, and stereo output
- Works as a combo or a stand-alone AMP, DAC, USB soundcard
- Built-in rechargeable Li-polymer battery plays up to 30 hours (30 hrs for AMP, or 20hrs for combo)
- Measures 55*21*104mm, and weights 168g
- Comes with power adapter, leather pouch, optical cable, USB cable, and warranty card. (opamp rolling kit excluded)


Image
Image

Je l'utilise :

En DAC-AMP avec entrée USB lorsque je suis au travail.
En AMP avec l'Archos dans la voiture

Et je vais l'utilisé en DAC avec la sortie Coax de ma doc Archos et des enceintes auto amplifié.

Vue que j'ai trouver le Nuforce Icon Mobil dans votre fichier Xls j'me suis dis que mon petit bb aurais ça place ;)

Je n'ai pas encore fiat de CR car je n'ai pas peaufiner tous mon système d'écoute ( j'ai trop de choses sur le feut :oops: )

Mais je reviendrais vers vous lorsque je l'aurais évaluer ;)

Pour ma part je me tâtais entre le Nuforce Icon Mobil le Practical Device XM5 et l'iBasso D10, ce Fil sur Head-fi à finalisé mon choix ;)



Un petit extrait enfin le résumé du comparo du 01/24/10 a écrit:
1. iBasso D4 - Almost a tie for 1st once the D10 opamps are upgraded, but once the D4 opamps are upgraded the amp section pulls slightly ahead again. Battery life not as good as D10, DAC performance seems to equal D10 optical and Pico to the best of my ability to hear them, where USB DAC is only slightly ahead of D10 via USB. Based on features, D10 should tie D4, but since I am not using optical or battery and like the sound a little more, I prefer the D4 purely as my main laptop DAC/amp. As a portable, I'd prefer the D10 for 3-4x more battery life and ability to use with my iRiver H140 and Sony PCDP as well. But, both are too big to be my only portable and I most often use the P-51 for that.

2. iBasso D10 - Great sound that blends the performance of the Predator and Pico, with a USB DAC that falls between them and an optical DAC that exceeds theirs (in 24/96). Ability to roll opamps and tune the sound is great, and it has convenient charging via USB port. It has decent power for even HD600, but I could wish for more, and good low volume channel balance for IEM.

3. RSA Predator - Good bass and soundstage, more body, organic, full. Seems to do well with all my headphones, and not bad with any. Gobs of power with RS-1, D2000 and Edition 9 but could use a little more power with HD600 - very underpowered for AKG K240M 600 ohm. DAC is not as good as the Pico, but the sound of the amp makes up for it.

4. D2 Viper with rolled opamps - This has been sold and is discontinued. It's spot in ranking stays due to how it sounded in relation to Predator, Pico and 3MOVE. However, with the opamps that gave it the 17 hour battery life, the sound was similar to a Pico clone with a slightly less resolving DAC. At that point the Pico and others would move up to take it's rank. With LM6172/THS4032 it was more balanced, not too forward, with sweet/magical Saxophone, and almost mesmerizing like Predator. With my IEM I found it sounded better with the LM6172 and THS4032 swapped. This second opamp configuration was good with all my IEM, and not bad with my full size phones, except the RS-1 seem a bit bright and the Proline 2500 lacked fullness in the mids. With LTC6241HV/LMH6622 sounds like 98% of the Predator but with only 7 hour battery life. Later I discovered the LM4562 main/LM6172 ground, and this works very well for full size phones and IEM - very open and spacious and detailed, sounding closer to the Pico without losing too much warmth or rich tone. And battery life was bumped from 7 hours to 17 hours! DAC is more detailed and spacious than Predator or 3MOVE, but not quite as good as Pico's DAC. This is just how close all these amps really were, that with the right opamps I only prefer it to the Pico or 3MOVE by a hair.

5. PICO - Smooth and transparent without coloration, Great DAC. Won the bad mastering Diana Krall test, but nothing special with piano and sax like the others, too neutral as an amp - how is that possible, maybe not because there is something around 2Khz that is not right with RS-1. It really seems to shine with my re-cabled Denon D2000, Klipsch Image, Freq Show customs, but doesn't sound bad with anything but my Proline 2500). Over the past few months the Pico has really been growing on me, and it no longer seems to lack warmth with my RS-1 or other headphones (especially since I sold the PL2500). The DAC's space and ambience and soundstage still stand out as slightly superior to other USB DAC, as before, and it seems to do well with most IEM but not all. With the D10 and D4 the USB DAC performance gap is closing.

5. Headroom 2006 Micro Stack Portable - A twin to the Pico's sound as far as portable amps go, but better with piano. Too BIG and out of production, with crossfeed mids are richer/warmer but highs rolled off. With comparing the newer Pico DAC only to Micro DAC only with a full size amp, the Pico DAC has an edge in performance over the Micro DAC only. With the portable amps the edge seems to go away as resolution of the amps is less.

5. 2MOVE/3MOVE - Sweet mids and with saxophone, midbass hmmm - maybe a little boost, failed the bad mastering diana krall test, great detail and air, too large and heavy, sounds as good as Pico but it's a different sound, sometimes too forward, other times fills in a thinner headphone. NO iPhone Buzz. Auditory memory faded as I hadn't listened to the 2MOVE in months, so I bought a B-stock 3MOVE and found I do still enjoy it very much. Since I am liking open and spacious sound a little more now, the Pico moved up to tie the 3MOVE rather than move the 3MOVE down. I did add listening to the Westone 3 with this amp and they are fantastic together. 3MOVE is a better match for the D2000 and RS-1 than XM5, while I liked the XM5 more with HD600, Edition 9 and ESW10, even though 3MOVE had more power for HD600. Slightly more power for HD600 than Pico.

5. Practical Devices XM5 - Stock amp section better than D3 and rivals higher ranked amps, but DAC not as good as the D3 - so it evens out. With AD8065 opamp and BUF634 installed it's on the level of the 3MOVE. Gets along better with more of my headphones than D3 and with all of my IEM, and I am having no iPhone buzzing with it so far. A chameleon - many times it sounds like my Predator, and other times it sounds more like the 3MOVE, depending on my expectations. And the amp section really shines with iMod or an external DAC instead of the built-in DAC.

6. D3 Python - Very sensitive to RF interference from Cheyenne Mountain and NORAD. Had to sell. The sound is very close to the 3rd place amps, but not quite there. I like it very much, being only slightly less smooth in the upper mids with Grado than Pico, and very slightly less micro-detail in ambient cues and complex passages, dropped in rank because of RFI problems)

7. Nuforce Icon Mobile - More forward than D2 Boa and closer to Vivid V1 and 2MOVE in that regard, has good synergy with Westone 3, Klipsch X10, Nuforce NE-7M, Denon C700, ATH-ESW10, D2000, and Edition 9 - sounded nice with HD600 but a bit under powered with HD600 and not worth trying with 600 ohm AKG K240M. With RS-1 occasionally had a similar upper mids coloration like Vivid V1, and sometimes needed to switch to the flats to enjoy them more. So not first choice for Grado but would not avoid the amp because one owns Grados. Good midrange detail but not as full and rich sounding as the top tier amps above except with D2000, Edition 9 and Westone 3 which bring that to the table on their own.

7. D2 Boa - Sonic signature slightly warmer than the Pico, and between the D2 Viper with LM6172 in the main amp (warmer) vs THS4032 in the main amp and LM6172 in the ground (cooler). Timbre and tone was good, and lower mids were slightly forward and rich, and highs had slightly less extension than the D2 Viper or Pico and Predator (in that order). The sense of space with live performances was superior in the D2 Viper, Pico and Predator (in that order), and LESS with the Boa at 300 hours of burn-in. However, the Boa did open up and gain more air and ambience on the level of the other top ranked amps by 575 hours of burn-in. Listening to Diana Krall "Girl in the Other Room" (Temptation and other songs) seemed to indicate more of a low mids hump than the other amps, which also caused problems with Pianos and realism on that CD. The problems reproducing this particular CD remained after 575 hours of burn-in, however with other CD's like Jazz at the Pawnshop, Handel Messiah and Tsuyoshi Yamamoto the D2 Boa demonstrated improved transparency and realism with the extra burn-in. And with other music it seems the bass extension is slightly less than the others in the top ranks, but by 575 hours of burn-in (with my RS-1) the 16Hz audio tones on Binks Audio Test CD were clearly audible, and the volume of the 20Hz tone caught me by surprise, while 25Hz was a little disorienting! With over 800 hours the lower mids hump is less noticeable with female and male vocals now, but the middle mids and upper mids now seem to be more withdrawn instead.

8. D1 with rolled opamps - With AD797 main/LM6643 buffer/LT6234 DAC - powerful, punchy, energetic, alive. Not as bright as AD743/6643/6241 which excelled with Edition 9 and re-cabled HFI-780. The D2 Boa moved up a little with more burn-in, but it wasn't quite good enough to rise up to a 3rd place tie. So the modded D1 and everything else had to move down a slot. The D1 via USB isn't as nearly good as via optical, which is why it is not tied with the D2 Boa after the Boa improved with extended burn-in. With optical input it might beat the Boa easily.

9. Vivid Technology V1 - Very good synergy with HD600 and AKG K240M 600 ohm, nice and fun with Edition 9 and Klipsch Image X10. Acceptable with RS-1 IF switching to flats, but bowls are not recommended, and unacceptable with my Freq Show but not the amp's fault. DAC with slightly more micro-detal than stock D1 via USB or Headstage Lyrix, slightly less than either D2 Viper/Boa or the other higher up amps. The most forward of all the amps. Can be closer to the top with HD600 and Edition 9 or 2nd with K240M, but closer to last place with Grado RS-1 and bowls (and last with Freq Show).

10. D2 Viper stock - tied. Thin in the middle, neutral with good bass - it was sound signature and power but not level of detail that held it back with the stock opamps. Sounds good with Freq Show and most of my IEM, fairly good with HD600 and Edition 9 but lacks power. Not bad with RS-1 but can't properly drive AKG K240M 600 ohm. Sounds better with re-cabled modded ATH-AD900 than the Boa or V1.

10. Lyrix - tied. Good frequency balance, DAC lacking details and air vs the others, but decent. The amp is great with analog input and closer to top teir like D3.

11. D1 stock opamps - I put AD823/NE5532/AD8616 back in right before I shipped it back for the 2-3db channel imbalance, too edgy and bright and distant. Very close to 7th as a DAC/Amp because the DAC is so good it makes up for the frequency response issues. Clearly 8th if only using analog input. NOTE - my V1 opamps were from the initial run, and iBasso updated the opamps to V2 in November 07 to make it better than Lyrix.)


Voilà,

Bonne journée
Gandalflux
 
Messages: 46336
Inscription Forum: 07 Avr 2008 23:03
Localisation: Luxembourg
  • offline

Message » 30 Mar 2010 18:31

kikou :)

Quelqu'un pourrait-il m'expliquer (ou me renvoyer vers un topic/lien explicatif pour les débutants) ce qu'est un dac ?
Je vous explique pourquoi je me pose la question.
Je dématérialise ma cd-thèque. J'ai donc un ordi (avec un chip son onboard) que je connecte à mon ampli pour écouter de la musique. Pour le moment la connexion se fait par un câble rca>jack. Je vais sous peu évaluer l'apport du remplacement du câble par une connexion s/pdif.

Je souhaite améliorer la qualité de ma source. Mon budget max est d'une centaine d'euros. Je ne sais pas si je dois changer de carte son (j'ai un penchant pour l'audiotrak hd2) ou garder ma carte son et prendre un dac ?
Si je ne sais pas choisir c'est en partie par ce que je ne connais pas le prix d'un dac ni d'ailleurs son utilité et comment il doit être intégré dans un système hifi... :oops: :oops: :oops:
ratafiot
 
Messages: 624
Inscription Forum: 01 Avr 2007 16:36
Localisation: 76
  • offline

Message » 30 Mar 2010 19:12

Le DAC est lla partie matériel qui va passé ton signal de la partie numérique a sa partie analogique.


DAC = Digital/Analogique/Converter.

Maintenant si tu compte rentrer en Numérique dans ton ampli ce sera alors le DAC de l'ampli qui feras le travail.

Si tu veut ou pense qu'il faut améliorée les choses il faut que tu rentre en analogique sur ton ampli et que tu fasse faire le travail soit par un DAC Externee soit par celui de ta carte son.
Après ce que valent les DAC des cartes son je n'en sait rien je me suis jamais tournée vers cette option là .

Je sort toujours en numérique depuis le PC ou mes périphérique ( Archos par exemples) et j'attaque mon DAC qui lui après va sur mes écouteur ou est connecté a une pari d'enceinte auto amplifier ou encore sur l'ampli du salon ( Quoi que beaucoup plus rare)

Comparativement a ma carte son actuel je devrais pas tarder a faire un test mais pas avant le mois prochain :( Si tu peut attendre je peut te donner mon CR sinon je pense que d'autre forumeur beaucoup plus calé en DAC que moi arriverons rapidement pour te filer un coup de pouces ;)

En espèrent avoir pue éclairer ta lanterne ;)
Gandalflux
 
Messages: 46336
Inscription Forum: 07 Avr 2008 23:03
Localisation: Luxembourg
  • offline

Message » 30 Mar 2010 19:16

Ratafiot, tu as quoi comme ampli?

La configuration dans mon profil


Full HD, 3D, 4K, HDR... : OK --- Fluidité : pas OK ! C'est pour quand à la fin ???
Avatar de l’utilisateur
Fafa
Administrateur Suppléant de l'Association - Secrétaire Adjoint & Superviseur Forum Univers TV
Administrateur Suppléant de l'Association - Secrétaire Adjoint & Superviseur Forum Univers TV
 
Messages: 80088
Inscription Forum: 14 Aoû 2003 9:50
Localisation: 77 et Ô Touuuulouuuse
  • online

Message » 30 Mar 2010 19:23

GandalfLux a écrit:Le DAC est lla partie matériel qui va passé ton signal de la partie numérique a sa partie analogique.


DAC = Digital/Analogique/Converter.

Maintenant si tu compte rentrer en Numérique dans ton ampli ce sera alors le DAC de l'ampli qui feras le travail.

Si tu veut ou pense qu'il faut améliorée les choses il faut que tu rentre en analogique sur ton ampli et que tu fasse faire le travail soit par un DAC Externee soit par celui de ta carte son.
Après ce que valent les DAC des cartes son je n'en sait rien je me suis jamais tournée vers cette option là .



ok donc si je comprends bien :

Schéma N°1
Je connecte mon ordi à mon ampli via le jack de la carte son. Dans ce cas c'est le dac de la carte son qui convertit et l'ampli intégré qui préamp+amp
Schéma N°2
Je connecte mon ordi à mon ampli en s/pdif. Dans ce cas c'est le dac de mon ampli convertit+préamp+amp
Schéma N°3
Je connecte mon ordi au dac en s/pdif puis le dac à l'ampli en rca. Dans ce cas le dac convertit et mon ampli prémap+amp. LA carte son ne fait que sortir le signal brut en numérique.

j'ai bon ?

@fafa j'ai un avr7000. Utilisation quasi exclusive en stéréo
ratafiot
 
Messages: 624
Inscription Forum: 01 Avr 2007 16:36
Localisation: 76
  • offline

Message » 30 Mar 2010 19:37

oui tout a fait ;)

Après optimiser pour exploiter le meilleurs de chacun là est tous le pb ;)
Gandalflux
 
Messages: 46336
Inscription Forum: 07 Avr 2008 23:03
Localisation: Luxembourg
  • offline

Message » 30 Mar 2010 19:42

GandalfLux a écrit:oui tout a fait ;)

Après optimiser pour exploiter le meilleurs de chacun là est tous le pb ;)


c'est sûr que la course à l'optimisation ça peut coûter cher (au sens propre comme au figuré !!!) Mais je ne cherche pas à obtenir le meilleur vu mon budget max... Néanmoins, étant donné l'install actuelle (notamment connectique jack>rca 5m à moins de 10€ + chip son onboard) je suis convaincu de pouvoir sensiblement améliorer la restitution sonore si je "place" bien mon budget... d'où ma question...

Peut être le convertisseur de mon ampli est déjà pas mal et un simple câble s/pdif suffirait pour franchir un cap ? (pas une péninsule hein !!! ;) )
ratafiot
 
Messages: 624
Inscription Forum: 01 Avr 2007 16:36
Localisation: 76
  • offline

Message » 30 Mar 2010 19:44

LOL Certainement ;)


Alors je ne connais pas ton Harman & Kardon 7000
Dernière édition par Gandalflux le 30 Mar 2010 19:50, édité 1 fois.
Gandalflux
 
Messages: 46336
Inscription Forum: 07 Avr 2008 23:03
Localisation: Luxembourg
  • offline

Message » 30 Mar 2010 19:50

maj signature... j'avais fais le boulet.. tout était écris mais pas au bon endroit et jamais fait gaffe... (ça vous donne un meilleur aperçu du niveau du laron ;) )
ratafiot
 
Messages: 624
Inscription Forum: 01 Avr 2007 16:36
Localisation: 76
  • offline

Message » 30 Mar 2010 19:57

Moi je ne connait pas ton Ampli mais dis donc ca a l'air d'etre du lourd un peut vieux mais dans le haut du panier de la marque .

Voilà ce que j£ai trouver déjà :

Code: Tout sélectionner
Le convertisseur numérique pour les signaux stéréo est un convertisseur 24 bits / 96 kHz couplé à un circuit HDCD


Pas vraiment d'info sur la puce qui fait le traitement mais bon c'est déjà ca ;)

Je pencherais sur déjà un test juste ne changeant tes câble et en attaquant l'ampli HK directement ne numérique si tu peut privilégie le Coax a la fibre car si tu as une petite carte son il est possible que l'opto de la fibre ne soit pas super ... :oops:


Et puis bon ca ne coute pas trop et tu pourras le réutilisé si tu sent que tu as besoin de coller un DAC entre les deux ;)


EDIt plus d'info sur ton matos ;)

HDCD
Decoding for More Realistic
Reproduction of HDCD Compact
Discs and Enhanced Playback of
Non-HDCD Discs • Audiophile-
Grade, 96kHz/24-Bit AKM Output
DACs

SOURCE


LE PDF de la DOc au cas cous que ca intéresse ;)



Allez une review ;)
Gandalflux
 
Messages: 46336
Inscription Forum: 07 Avr 2008 23:03
Localisation: Luxembourg
  • offline

Message » 30 Mar 2010 20:36

ratafiot a écrit:
GandalfLux a écrit:oui tout a fait ;)

Après optimiser pour exploiter le meilleurs de chacun là est tous le pb ;)


c'est sûr que la course à l'optimisation ça peut coûter cher (au sens propre comme au figuré !!!) Mais je ne cherche pas à obtenir le meilleur vu mon budget max... Néanmoins, étant donné l'install actuelle (notamment connectique jack>rca 5m à moins de 10€ + chip son onboard) je suis convaincu de pouvoir sensiblement améliorer la restitution sonore si je "place" bien mon budget... d'où ma question...

Peut être le convertisseur de mon ampli est déjà pas mal et un simple câble s/pdif suffirait pour franchir un cap ? (pas une péninsule hein !!! ;) )

C'est plus que probable. :wink:

La configuration dans mon profil


Full HD, 3D, 4K, HDR... : OK --- Fluidité : pas OK ! C'est pour quand à la fin ???
Avatar de l’utilisateur
Fafa
Administrateur Suppléant de l'Association - Secrétaire Adjoint & Superviseur Forum Univers TV
Administrateur Suppléant de l'Association - Secrétaire Adjoint & Superviseur Forum Univers TV
 
Messages: 80088
Inscription Forum: 14 Aoû 2003 9:50
Localisation: 77 et Ô Touuuulouuuse
  • online

Message » 30 Mar 2010 20:47

merci x1000 gandalflux et fafa !!!

Pour répondre à gandalflux oui mon ampli c'est du lourd. Surtout la partie ampli ampli en fait !!! Ça j'ai pu le constater en attaquant directement la partie pré-amp avec mon ordi et niveau dynamique c'est très très bon !!
Pour le reste j'ai entendu dire plusieurs fois que la partie décodage n'est pas top par contre (par rapport à quoi ?????) et comme je n'ai pas de quoi comparer je ne pas infirmer ou confirmer cette info...
Pour les liens merci bcp aussi :) je les aient tous :D j'ai acheté l'ampli d'occas et me suis renseigné avant achat ;)

Donc je vais d'abord faire une tentative avec câble s/pdif (@gandalflux j'avais prévu le coax en effet et pas l'optique) et je reviendrai vers vous pour vous dire ce que j'en pense. La tentative se fera rapidement, ce week end je pense :D Il faut que je trouve les bonnes infos pour monter mon coax correctement niveau soudures etc...
ratafiot
 
Messages: 624
Inscription Forum: 01 Avr 2007 16:36
Localisation: 76
  • offline

Message » 30 Mar 2010 20:50

Il me semble que ton ampli est un peu ancien. Donc s'il reste bon sur sa partie préamp et amp, il y a certainement eu des progrès sur la partie DAC.

Donc, l'investissement dans une carte son de la mort ou un DAC (en USB ou en SPDIF) peut être intéressant.
Mais ATTENTION. Si tu utilises un DAC externe, il te faudra utiliser la fonction "source direct" de ton ampli (appelée peut-être également Pure Audio ou un truc dans le genre).
Car dans le cas contraire, ton ampli renumérisera le signal analogique afin d'y appliquer divers traitements.
C'est donc dommage d'utiliser un bon DAC externe pour au final repasser par le DAC de l'ampli.

La configuration dans mon profil


Full HD, 3D, 4K, HDR... : OK --- Fluidité : pas OK ! C'est pour quand à la fin ???
Avatar de l’utilisateur
Fafa
Administrateur Suppléant de l'Association - Secrétaire Adjoint & Superviseur Forum Univers TV
Administrateur Suppléant de l'Association - Secrétaire Adjoint & Superviseur Forum Univers TV
 
Messages: 80088
Inscription Forum: 14 Aoû 2003 9:50
Localisation: 77 et Ô Touuuulouuuse
  • online


Retourner vers Source dématérialisée et DAC

 
  • Articles en relation
    Dernier message