Agnostic1er a écrit:
2 hps en serie ou en // : Un bon résumé, puisé chez un boss du forum diyaudio:
Double the number of drivers (assume they are the same) you gain 3dB of efficiency. Series or parallel doesn't matter. Power handling doubles.
Connecting in parallel halves the impedance. Connecting in series doubles the impedance.
Now what does the amp do with the change of impedance?
If it is a "perfect" voltage amp (solid state), power doubles when the impedance halves, power halves when impedance doubles, so parallel gains 3dB and series loses you 3dB.
Because a lot of voltage source amps current limit into low impedances this needs to be taken into consideration. (distortion most often increases as impedance drops as well).
If it is a "perfect" current amp (tube), powerhalves when the impedance halves, power doubles when impedance doubles, so series gains 3dB and parallel loses you 3dB.
If you have a transformer coupled tube amp, with the load connected to the proper taps, power remains unchanged.
If you have an OTL, they don't like low impedances and there is a range where they behave much like a current amp.
[/color]
J'étais un peu au courant de ce principe, sur les amplis de guitare à lampe, c'est le même principe, souvent on prend un 2X12 ou 4X12, et l'apport de hp, en dehors de la tenue en puissance qui n'est pas un problème (le mien fait 5w avec un 12'', class A, Blackheart BH5-112, une bombe), car les amplis de guitare ont en général 30-100watt, apportent une meilleure diffusion du son dans une grande salle..
Ici dans le hi-fi c'est pas pareil
Mais reste que c'est mieux en //, car on augmente de beaucoup la tenue en puissance, je pense que le série est surtout requis quand on augmente à 4 hps...non??
En passant, as-tu les fichiers, cette fois-ci j'ai plus de temps que sur le projet de Jee, et j'ai eu l'occasion dernièrement de me faire un peu les dents avec SW sur deux projets pour des membres de notre forum.