jacko a écrit:haskil a écrit:Le DSD encore moins, car il ne permet pas sous sa forme native de faire de traitement informatique du son.
A priori inexacte car Pyramix de Merging Technologies permet un traitement natif.
Il me semble quelques rares autres solutions (Cubase aussi il me semble).
Sonoma Pro n'existant plus, on peut les mettre de côté bien qu'il me semble qu'il soit encore possible de louer du matériel encore dispo.
Ce n'est pas que le format ne permet pas un traitement informatique directe, c'est que les outils le permettant sont très peu nombreux, que l'intérêt commercial est trop faible et qu'à son début la puissance de processing nécessaire impliquait des machines trop coûteuses, ce qui n'est plus le cas de nos jours.
Il ne passe pas par l'étape DXD ?
Il faut sortir du 1 bit - ce que font les stations de montages utilisant Pyramix. Enfin, celles que j'ai connues, il est vrai il y a quelques années déjà...
https://www.merging.com/uploads/assets/ ... n_v3.5.pdf"On a DSD recording, the material is converted usinga true DSD A-DC providing the DSD64 signal. Noediting can be made on the contents, due to theThe advantages of DXD for SACDA new format, DXD (Digital eXtreme Definition for high quality and low noise recording and editing for SACD), has recently beenacknowledged by Philips and Sony. DXD was initially developed for Merging’s Pyramix DSD workstation and recognised as one of the bestformats for DSD source recording.
Now that the first A-D and D-A convertors are available for converting direct into DXD, Digital AudioDenmark MD MIKAEL VESTgives a general overview of recording for SACD with an outline of the pros and cons of DXD.technology Resolution 3.5 resolution mathematical nature of the 1-bit signal, without converting the data to an edit format. Normally therecordings are edited and mixed with the signalconverted to a PCM-like signal having a highernumber of bits than one. This will theoretically involvea noise shaping process, thus introducing somedegradation to the pulse response and the noise curveof the signal.
A PCM recording can be made in the usual way,where the material is A-D converted to PCM, recordedand editing at one of the standard sample-rates of 44.1kHz, 88,2kHz or 176,4kHz followed by anappropriate DSD formatting system. This can use DSDA-D convertors, real-time format conversion software(as a plug-in), or a software ‘offline’ process.
The DXD recording is based on an A-D convertordirectly outputting the DXD audio signal. The advantageof this type of recording is that the DXD signal can beedited directly thus being a higher resolution formatthan DSD. A benefit of this is that the out-of-band noiselevel is significantly lower than with the DSD signal. Theediting process is relatively insensitive to changes in thedynamic range relations between the recordingchannels and in the final mixed music.DXD is acknowledged by Philips and Sony as ahigh sample rate and multi-bit processing format forrecording and editing for SACD productions. "
Note que ça a pu changer depuis.
Je sais qu'un outil dont j'ai oublié le nom permettait au prix de très grandes ressources informatiques de faire du montage de DSD mais j'ai oublié sous quelle forme exactement (de chez Weiss ?)
En tout état de cause, voici qui nous éloigne grandement de l'écoute de musique enregistrée à la maison... et de la possibilité qui est faite de filtrer pour faire de l'actif, corriger de façon paramétrique ou de façon plus sophistiquée encore : le DSD n'est pas adapté à cela.
Nous sommes dans le domaine de la production des enregistrements où "tout le monde" sait qu'il faut travailler en HD pour des raisons diverses déjà mille fois explicitées sur HCFR et ailleurs et ont trait principalement au bruit.