I tried an informal single-blind experiment with two loudspeaker engineer friends on separate occasions, using level-matched A/B tests on hybrid SACD disks, between the CD and SACD layers. For SACD, the signal went through a Marantz SA-8260's DSP and D/A converter, and then back through an A/D on the input side of a TacT 2.0S RCS. Otherwise, the signal paths, equipment, and test venue were identical.
From the start, the engineers picked the SACD layer 100% of the time as being more "natural", "fluid," "detailed," and "analog-like." Comments about the CD layer were "harsh," "grainy," "strained," and the like. The differences were by no means large, but once they knew what differences to listen for, they said it then became fairly easy to differentiate the two. Prior to the experiment, neither one had been exposed to SACD, incidentally.
J'ai tenté une expérience d'écoute en aveugle avec deux amis qui sont ingénieurs en enceintes, à plusieurs occasions, en utilisant des SACD hybrides, pour comparer les couches SACD et CD, les niveaux d'écoute étant identiques.
Pour le SACD, l'appareil utilisé était un Marantz SA-8660 et ensuite dans un Tact 2.0 [...]
Dès le début, les ingénieurs ont reconnu le signal SACD à 100% des coups comme étant plus "naturel", "fluide", "détaillé", et "analogue". Les commentaires pour la couche CD étaient "dur", "rugueux", "inconfortable"... Les différences n'étaient pas énormes, mais une fois qu'ils ont perçu le type de différences auxquelles s'attacher, ils ont dit qu'il était facile de différencier les deux.
Avant cette expérience, aucun des deux n'avait entendu du SACD par ailleurs.